HTML

paleo életstílus - evolúciós orvoslás

Egy paleo életmódot, táplálkozást próbálgató doki tapasztalatai, megfigyelései, gondolatai. Kísérlet a paleo életstílus megtalálására, az evolúciós orvoslás terjesztésére és mindennek ötvözése környezet- és természetvédelemmel, ökológiával, alternatív ötletekkel.

Friss topikok

  • 55fibi: Én most találtam ide, és szeretném megkérdezni, mikor lesz legközelebb ilyen találkozó a Fórumban? (2012.12.05. 15:51) Az a fránya glutén...
  • csigene.eva: Egy kérdés az utolsó mondathoz: "Búcsúzóul egy szolgálati közlemény: 2012. 10. 05-én Paleo Sarok a... (2012.10.05. 12:25) Itt az ősz...
  • Csistván: Kedves Feri! Nem tudom, mi történt Veled, remélem, semmi baj, de szeretnék hozzájárulni e blog fo... (2012.10.02. 12:32) Paleo Sarok
  • Pelle Kriszta: No igen, a kenyér a legnagyobb gond. Nekem (vagyis inkább a férjemnek és a kislányomnak) most egy... (2012.08.22. 13:52) Gyakorlati paleo
  • Pelle Kriszta: Kb. két hónapja paleózunk, néha kompromisszumokkal, de a tej és a glutén 99,9%-ban kimaradt az étk... (2012.08.22. 12:15) A paleo és a gyerekek

Címkék

Tavasz van!

2012.03.18. 13:48 paleodoki

Kedves Olvasóim! Megjött a TAVASZ!

Ennek örömére az elmúlt három napot a kertben töltöttem és lubickoltam a napsütésben (D-vitamin, erre nemsokára visszatérünk) és az izzadtságban (értsd: munka+meleg), volt mozgás meg erőkifejtés meg nyújtás, szóval mindenféle mozgás, ami paleo. Mellesleg a napsütés sokat dobott az ember hangulatán, legalábbis az enyémen, és felpörgött a D-vitamin szintézisem is.

A D-vitamin nem csak a csontok felépítéséért felelős, hanem, mint az elmúlt években kiderült, elévülhetetlen érdemei vannak immunrendszerünk megfelelő működésében is. Ezért aztán szedtük is a tél második felében, el is került minket az influenza. A közelmúltban, az első D-vitamin napon, ez ügyben - az akadémikus orvoslás sebességét ismerve - jelentős előrelépés történt, ami kritikusai szerint még mindig kevés, de szerintem sokkal több annál, hogy csak ócsároljuk:  http://www.origo.hu/egeszseg/20120223-tizszer-tobb-dvitamint-javasol-az-uj-magyar-ajanlas.html Bevallom, nem beszéltem össze senkivel, de két hónapja, már ilyen dózisban szedjük a D-vitamint és ez a változtatás számomra egy újabb fontos bizonyíték az evolúciós orvoslás igazsága mellett.

A másik "doppingszer", amit az elmúlt hónapokban beiktattam az étrendbe, az a sokat emlegetett omega-3. Ezt a mindenhonnan áradó reklámokkal ellentétben nem koleszterin szint csökkentő hatása miatt, hanem az agyműködésre kifejtett és gyulladás csökkentő mivolta okán. Igaz ugyan, hogy EPA-ból 1 (egy) grammnyit kéne fogyasztanunk naponta, ez egy átlagos halolaj készítmény 4-5 kapszulájában található meg, de valószínűleg megéri a befektetés. Sajnos nem könnyű a különböző termékeket összehasonlítani, mert ahány annyiféle hatóanyagtartalom, kiszerelés és ár...

Apropó ár, közvetve jutott hozzám az infó, hogy egyik olvasóm kipróbálná a paleo-t, de drágák a hozzávalók, példaként az olívaolajat említette. Egyfelől a felvetés jogos, az alapanyagok egy része nem olcsó, illetve a tömegtermelt élelmiszerek áraival nem versenyképes, de épp ezért is lenne jó, ha minél többen lennénk, mert olcsóbb lehetne a beszerzés, amint már korábban leírtam. Másrészt a magyar ember találékony, én is vettem karácsony előtt egy üveg olívaolajat, de még meg van a fele, egyébként még sütéshez is zsírt használok, mint anno nagyanyáim...

Az omega-3-ra visszatérve, már csak azért is kell szednem, mert minden bejegyzésem publikálása után jutnak eszembe dolgok, amik kimaradtak. Így legutóbb kimaradt az aquapónia linkje: http://www.aquaponics.hu/, szerintem zseniális és Péter már hozzáférhetővé tette a terveket is!!!

Végül egy recept, Mezei Elmira fűszertortáját gondoltam tovább:

Paleo püspökkenyér

20dkg őrölt mandula (a huszonéves NDK robotgép félúton kimúlt), 15 dkg kókuszreszelék őrölve(ez az említett technikai malőr következtében 7 dkg kókuszreszelék és 8 dkg darált dió formáját öltötte), 2-3 csipet szódabikarbóna, 3 (ha kisebb 4) felvert tojás, 1 dl víz, 1-2 tk. őrölt fahéj, 1 csipet őrölt szerecsendió, 1 csipet őrölt kurkuma, 3-4 csapott evőkanál xillit, aszalt gyümölcs ízlés szerint.

A tojásokat a vízzel felverjük, majd hozzákeverjük a mandulát, a kókuszt és a fűszereket, majd egy kizsírozott őzgerinc formába töltjük és belenyomkodjuk az aszalt gyümölcsöket félbevágva. Kb. 20-25 perc 180 fokon és kész.

Jó étvágyat!

 Ui.: Továbbra is várom a kommenteket, hozzászólásokat!!!

5 komment

Címkék: orvoslás omega 3 d vitamin epa evolúciós

A bejegyzés trackback címe:

https://paleostilus.blog.hu/api/trackback/id/tr74323759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

paleostart 2012.03.20. 08:49:49

a kenyérsütéssel én is szenvedtem, sütőben csak trutyi lett mindig. ellenben kenyérsütő gépben egyre jobb kenyereket hozok össze... maglisztek, tojás, magok, kis szódabikarbóna (ne adj' isten sütőpor), kis zsír, hagyma, aszalt paradicsom - amit kedvem van bele tenni. Nem paleos barátaim is eszik már...

és egy kérdés... mert én a paleot csak művelni kezdem, érteni nem minden esetben...
ha a tej alapvetően a laktóz miatt nem barát - akkor a laktózmentes tej miért nem jó? és a növényi tejszín? (pl. hulala) Köszönöm előre is:)

paleodoki 2012.03.20. 21:43:37

@paleostart: Örömmel vennék konkrét recepteket kenyér ügyben, mert én még csak keresem az igazit... A kérdésedet annyira lényegesnek éreztem, hogy friss bejegyzésemben foglalkozom a témával, sajnos nem biztató amit írok. Tej kiváltására Mezei Elmira a kesutejet illetve a kókusztejet ajánlja, majd ha hazaérek leírom a receptet.

evuc 2012.03.21. 20:30:27

Én is nagyon örülnék egy jó kenyérreceptnek paleostart! :) A hagyományos kenyerekkel is sokszor csak küzdöttem, de hátha ezzel volna előbb-utóbb sikerélményem is. Köszönöm! :)

Ticcó 2012.03.23. 11:18:21

Kedves paleodoki!
Nagyn örültem, amikor felfedeztem a blogját, végre egy orvos a közelben, aki paleozik! Én is debreceni vagyok, 1 éve lájtosan, 3 hónapja nagyon szigorúen paleózok! IMÁDOM!!
A kenyér tapasztalatok egem is érdekelnének, főképp mert a fiaim és a férjem elég "finnyásak".Nekem nem kell tökéletes állag,íz, az a lényeg, hogy paleo, hát ők nehezebb esetek.
Sok sikert a blog íráshoz, nagyon fogom várni bejegyzéseket.Üdv, Ticcó

paleodoki 2012.03.23. 11:24:05

@Ticcó: Először is ha lehet tegeződjünk, azt hiszem ez jobban illik a blog közvetlen stílusához is. Örülök jelentkezésednek és szívesen várom tapasztalataidat. E-mail címedből látom Te is az egyetemen dolgozol. Mint a bejegyzéseimből is láthattad, szeretnék majd egy klubot szervezni, ha már kialakul egy kemény mag. Ma ismét jelentkezem bejegyzéssel is.
süti beállítások módosítása